در ایران شرکت شایان دیزل، در سالهای اخیر اقدام به عرضه ی کشنده ی Dongfeng Chenglong H7 با کمی تغییرات و بهینه سازی برای بازار داخل ایران و البته تحت برند و مدل کشنده دافران H7 نموده است.

ناگفته پیداست که شرکت شایان دیزل علاقه ای به عنوان کردن اصل و نسب این خودرو ندارد و صرفا از آن به عنوان یکی از برترین و بروزترین خودروهای دنیا و حاصل مهندسی مشترک با چند تولیدکننده اروپایی یاد شده! حتی شرکتی به نام DAFRAN DIESEL SRL در رومانی برای باورپذیر کردن اروپایی بودن دافران H7 ثبت شده است.

دافران

هرچند صحبت در مورد طراحی، امری سلیقه ای ست، اما در مجموع میتوان کشنده دافران H7 را دارای طراحی بروز و زیبا (حداقل در میان رقبای داخلی چینی) ارزیابی کرد.

طراح سعی کرده تا جای ممکن خودرو را به المان های طراحی روز اروپایی نزدیک کند و در این راه به وضوح از طراحی برندهایی همچون ولوو الهام گرفته است.

طراحی ورودی هوا، سپر و چراغها ساده و در عین حال زیباست.

لوگوی بزرگ دافران در پیشانی خودرو هم تغییر یافته ی همان لوگوی اصلی کمپانی مادر یعنی چنگ لانگ است.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی دافران H7 480

داشبرد دافران

فضای داخلی کابین کشنده دافران H7، همانند طراحی خارجی، دارای طرحی بروز و شکیل هست و در میان سایر رقبای هم تراز، مناسب ارزیابی میشود. تریم داشبرد هم طرح فلز می باشد. اما استفاده ی گسترده از پلاستیک خشک و شاید تا اندازه ای کم کیفیت، احتمالا در دراز مدت و زیر آفتاب سوزان جاده های ایران و در صورت عدم نگهداری مناسب شاهد سر و صدای احتمالی داشبرد و سایر قسمتهای تزیینات داخلی خواهیم بود.

این کشنده با داشتن اتاق به اصطلاح سقف بلند، راحتی مناسبی را برای استراحت در دو تخت با پهنا نسبتا مناسب خود برای راننده و سرنشین دیگر ایجاد میکند. صندلی راننده دارای تعلیق بادی ست که به راحتی راننده در مسافتهای زیاد، کمک شایانی میکند.

مولتی مدیا و کنترلر سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه ی درجا (بخاری و کولر درجا به صورت فابریک) و یخچال از دیگر تجهیزات داخلی کشنده دافران H7 برای فراهم آوری رفاه بهتر برای راننده و سرنشین هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی دافران H7 480

موتور کشنده دافران H7، ساخت کمپانی یوچای چین می باشد.  این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توربودیزل دارای حجم دقیق ۱۲۱۵۵ سی سی می باشد که قادر به تولید ۴۸۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه است. نهایت گشتاور دافران، ۲۲۳۰ نیوتون متر است که در ۱۳۰۰ دور بر دقیقه ارائه می شود.

کشنده دافران H7 مجهز به گیربکس ZF Traxon (ترکسون) ۱۲ دنده جلو + ۴ دنده عقب می باشد که قابلیت تعویض دنده ی دستی و یا اتوماتیک را برای راننده فراهم می آورد.

همینطور اینتاردر (ترمز گیربکس) ۵ مرحله ای از دیگر مشخصات آن می باشد.

مخزن سوخت این کشنده از جنس آلومینیوم بوده و ۱۲۰۰ لیتر حجم دارد (دو باک ۶۰۰ لیتری) و ظرفیت مخزن ادبلو (Diesel Exhaust Fluid DEEF یا Adblue) نیز ۶۰ لیتر می باشد. استاندارد آلودگی دافران نیز یورو ۵ EEV می باشد.موتور دافران