در سالهای اخیر و بعد از ترک بازار توسط برندهای اروپایی همچون ولوو، داف، بنز و… ، شاهد حضور گسترده ی کشنده های چینی تولیدی یا وارداتی بوده ایم. از جمله ی آنها می توان به پیلسان C7H 480، امپاور BD500، دافران H7 و البته کشنده دیما HT490 اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.
در ایران شرکت مایان دیزل (گروه خودروسازی مایان) که از زیر مجموعه های ماموت می باشد، اقدام به تولید و عرضه ی این کشنده نموده است.
کشنده ی دیما HT490، در واقع همان کشنده ی جک K7 (یا JAC Gallop K7) می باشد. پیش از این ایرانی ها با مدلهای سواری این برند بیشتر آشنایی داشتند همچون جک اس5، کی 7 و… اشاره کرد که توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه می شوند.
از برند جک، سابقا شرکت ماد خودرو دیزل نیز اقدام به عرضه ی کشنده ی جک گالوپ K6 کرده که در واقع نسل قبلی همین دیما می باشد.
طراحی بدنه و نمای ظاهری دیما HT490
نظر دادن در مورد مورد طراحی، امری کاملا سلیقه ای ست، اما میتوان گفت دیما HT490 در بین رقبا و سایر کشنده های چینی، دارای طراحی بروز، خشن و متفاوتی ست. این ظاهر متفاوت و خشن در نگاه اول توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. طراح سعی کرده تا جای ممکن خودرو را به طراحی روز کشنده های اروپایی نزدیک کند. دیما به میزان زیادی مشابهت با نسل چهارم مرسدس بنز آکتروس یا همان MP4 دارد. طراحی ورودی هوا، سپر و چراغهای لنزدار آن ساده و در عین حال زیباست و با خطوط روی بدنه در هماهنگی هست. لوگوی بزرگ دیما در پیشانی که در مدل ایرانی جایگزین لوگوی بزرگ جک شده، از همه بیشتر جلب توجه میکند.